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martes, 21 de julio de 2020

CAÑÓN FERROVIARIO GUSTAV (1941) / RAILWAY GUN GUSTAV (1941)

CAÑÓN FERROVIARIO GUSTAV (1941) / RAILWAY GUN GUSTAV (1941)


-CONSTRUCCIÓN: KRUPP, AG (ALEMANIA), 1941
-BAJA: 1945 (DESGUAZADO POR SU PROPIA DOTACIÓN)
-COSTE: 7.000.000 REICHSMARK
-PESO: 1.350 T
-LONGITUD/ANCHURA/ALTURA: 32,5 / 7,1 / 11,6 M
-MUNICIÓN: PROYECTIL DE 4.800 KG, CALIBRE 800 MM
-ÁNGULO DE TIRO MÁXIMO: 48º
-ALCANCE: 25 KM (EFECTIVO), 47 KM (MÁXIMO)
-CADENCIA DE TIRO: 14 DISPAROS AL DÍA
-DOTACIÓN: 1.400


FUE EL MAYOR CAÑÓN DEL MUNDO, Y TUVO UNA VIDA OPERATIVA DE SÓLO 13 DÍAS, EN LOS QUE DISPARÓ 48 PROYECTILES. NECESITABA UN CONVOY FERROVIARIO DE 25 VAGONES PARA SER TRANSPORTADO, 1.400 HOMBRES DE DOTACIÓN Y UN MÍNIMO DE 3 SEMANAS PARA MONTARLO.

NOMBRADO EN HONOR AL JEFE DE LA FAMILIA KRUPP, QUE LO OFRECIÓ GRATUITAMENTE AL EJÉRCITO NAZI COMO MUESTRA DE ADHESIÓN. ERA UN CAÑÓN IMPRESIONANTE, PERO QUE RESULTÓ INOPERATIVO. ERA ENORME LA CANTIDAD DE MANO DE OBRA NECESARIA PARA ENSAMBLARLO (1.400 HOMBRES). LA DOTACIÓN PRINCIPAL ERA DE ALREDEDOR DE 500 HOMBRES, PARA EL COMPLICADO PROCESO DE MANTENIMIENTO Y MANEJO DE LA MUNICIÓN. OTRO IMPORTANTE NÚMERO DE TROPAS ESTABA DESTINADO A LOS BATALLONES DE ARTILLERÍA ANTIAÉREA LIGERA, QUE SIEMPRE ACOMPAÑABAN AL CAÑÓN CUANDO VIAJABA. UNA VEZ QUE EL CAÑÓN ESTABA EN POSICIÓN, ESTOS BATALLONES ANTIAÉREOS PROCURABAN QUE NO SE ACERCARAN AVIONES ENEMIGOS. DOS COMPAÑÍAS DE CENTINELAS PATRULLABAN CONSTANTEMENTE EL PERÍMETRO DE LA POSICIÓN Y EN TODO MOMENTO HABÍA UN PEQUEÑO GRUPO DE INGENIEROS CIVILES DE KRUPP ENCARGADOS DE LOS ASPECTOS TÉCNICOS DEL CAÑÓN E INSTRUCCIÓN DE LOS SOLDADOS. LAS TROPAS FERROVIARIAS Y EL PERSONAL ADMINISTRATIVO COMPLETABAN LA DOTACIÓN. HABÍA QUE CONSTRUIR VÍAS A PROPÓSITO PARA EL CAÑÓN, Y CUANDO SE VARIABA EL OBJETIVO HABÍA QUE CONSTRUIR NUEVAS VÍAS EN CURVA PARA DIRIGIR EL TIRO, YA QUE EL CAÑÓN NO GIRABA SOBRE SU EJE.

SE TARDABA ENTRE 3-6 SEMANAS EN ENSAMBLAR EL CAÑÓN. SE ORDENÓ LA CONSTRUCCIÓN DE 3 PIEZAS, DE LAS CUALES SE TERMINARON 2 (DORA Y GUSTAV) Y SOLO UNA ENTRÓ EN ACCIÓN (GUSTAV), DURANTE EL SITIO DE SEBASTOPOL (1941-1942).

REALICÉ EL MODELO SOBRE DISEÑO DESCARGADO DESDE LA PÁGINA www.mercenario1945.deviantart.com (cañón Pinkamena).


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-BUILT: KRUPP, AG (GERMANY), 1941
-OUT OF SERVICE: 1945 (SCRAPPED FOR ITS OWN CREW)
-PRICE: 7.000.000 REICHSMARK
-WEIGHT: 1.350 T
-LENGTH / WIDTH / HEIGHT: 32,5 / 7,1 / 11,6 M
-MAXIMUM ANGLE OF SHOOTING: 48º
-RANGE: 25 KM (EFFECTIVE), 47 KM (MAX)
-SHOOTING CADENCE: 14 SHOTS A DAY
-CREW: 1.400


IT WAS THE WORLD’S LARGEST CANNON, AND HAD AN OPERATIONAL LIFE OF ONLY 13 DAYS, IN WHICH IT FIRED 48 SHELLS. IT NEEDED A 25-WAGON RAILWAY CONVOY TO BE TRANSPORTED, 1.400 MEN ON CREW AND A MINIMUM OF 3 WEEKS TO ASSEMBLE IT.

NAMED IN HONOR OF THE HEAD OF THE KRUPP FAMILY, WHO OFFERED IT FREE OF CHARGE TO THE NAZI ARMY AS A SIGN OF ADHERENCE. IT WAS AN IMPRESSIVE GUN, BUT IT WAS INOPERATIVE. THE AMOUNT OF MANPOWER NEEDED TO ASSEMBLE IT (1.400 MEN) WAS ENORMOUS. THE MAIN CREW WAS ABOUT 500 MEN, FOR THE COMPLICATED PROCESS OF MAINTENANCE AND HANDLING OF THE AMMUNITION. ANOTHER SIGNIFICANT NUMBER OF TROOPS WAS ASSIGNED TO THE LIGHT ANTI-AIRCRAFT ARTILLERY BATTALIONS, WHO ALWAYS ACCOMPANIED THE GUN WHEN TRAVELLING. ONCE THE WEAPON WAS IN POSITION, THESE ANTI-AIRCRAFT BATTALIONS TRIED TO KEEP OUT ENEMY AIRCRAFT. TWO COMPANIES OF SENTINELS CONSTANTLY PATROLLED THE PERIMETER OF THE POSITION AND AT ALL TIMES THERE WAS A SMALL GROUP OF CIVIL ENGINEERS FROM KRUPP IN CHARGE OF THE TECHNICAL ASPECTS OF THE GUN AND TRAINING THE SOLDIERS. THE RAILWAY TROOPS AND ADMINISTRATIVE STAFF COMPLETED THE CREW. TRAIN TRACKS HAD TO BE BUILT ON PURPOSE FOR THE WEAPON, AND WHEN THE OBJECTIVE WAS VARIED, NEW CURVED TRACKS HAD TO BE BUILT TO DIRECT THE SHOT, SINCE THE CANNON DID NOT REVOLVE ON ITS AXIS.

IT TOOK 3-6 WEEKS TO ASSEMBLE THE GUN. IT WAS ORDERED THE CONSTRUCTION OF 3 PIECES, OF WHICH 2 (DORA AND GUSTAV) WERE COMPLETED AND ONLY ONE WENT INTO ACTION (GUSTAV), DURING THE SIEGE OF SEVASTOPOL (1941-1942).

I BUILT THE MODEL ON A DESIGN DOWNLOADED FROM THE PAGE www.mercenario1945.deviantart.com (cañón Pinkamena).






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